Belg kiest voor meerdere vakanties en houdt budget stabiel

Voor steeds meer Belgen is die ene grote zomervakantie verleden tijd. Ook Pasen, Kerstmis en zelfs de herfst- en krokusvakantie zijn intussen als volwaardige vakantieperiodes ingeburgerd. De Belg kiest voor meerdere vakanties, maar wil zijn vakantiebudget onder controle houden. Dit resulteert steeds meer in een andere kijk op de reisinvulling van de grote vakantie: korter en prijsbewuster, met een groeiende aandacht voor de verhouding kwaliteit/prijs.
Zomer 2019 bevestigt deze trend nog meer dan de jaren voordien. De reisduur wordt korter en de goedkopere niet-Europese bestemmingen zijn de grote winnaars van dit seizoen. 75% van de Belgen kiest voor een all-in-hotel, waar ter plaatse geen extra budget moet worden voorzien. TUI, de grootste touroperator van het land, merkt ook een golf van last-minute boekingen aan sterk gereduceerde prijzen. Tijdens deze zomervakantie kiest 80% van de TUI-vakantiegangers een vliegreis, 20% reist per auto of maakt een citytrip.

 

Het budget lijkt het belangrijkste criterium voor gezinnen om deze zomer hun vakantiebestemming te kiezen. Belgen reizen in toenemende mate verschillende keren per jaar en spreiden daarom hun budget over meerdere vakantieperioden. Om binnen het budget te blijven, verminderen gezinnen vaak hun verblijfsduur: pakweg 10 jaar geleden was de gemiddelde verblijfsduur nog 11 nachten. Intussen is dat verminderd tot 9 nachten.

Tegelijk boekten nooit eerder zoveel reizigers een all-in-vakantie. Liefst 3 op de 4 Belgen opteren voor een hotel dat hen vrijwaart van een extra budget ter plaatse. Dit is een stijging met zo’n 10 procent ten opzichte van amper twee jaar geleden.

De ene bestemming is uiteraard budgetvriendelijker dan de andere. Op niet-Europese bestemmingen zijn de hotels vaak een stuk goedkoper dan vergelijkbare hotels in Europa en ze bieden bijna steeds een all-in-formule aan. Deze bestemmingen zijn de grote winnaars van deze zomer. Egypte is, ondanks de zeer warme zomertemperaturen, de grote winnaar en trekt bijna dubbel zoveel vakantiegangers aan als tijdens de zomer van 2017. Naast de gegarandeerde zonneschijn en de aantrekkelijke infrastructuur is het vooral de prijs-kwaliteitverhouding die aanspreekt. Turkije en Tunesië staan respectievelijk op de 3e en 4e positie in de top 5 van de vakantielanden.

Spanje blijft evenwel de grootste bestemming van de Belgen en staat voor een derde van de boekingen voor juli en augustus. De vakantiegangers die kiezen voor de costa’s of de Spaanse eilanden, verblijven er gemiddeld 9 nachten, 2 minder dan in 2009. Ook veel van de huidige last minute boekingen gaan richting Spanje, dat de afgelopen weken aantrekkelijke aanbiedingen lanceerde om de hotels te vullen.

Vliegvakanties zijn bij TUI goed voor bijna 80% van de vertrekken in juli en augustus. 20% van de vakantiegangers geeft de voorkeur aan een autovakantie, waarbij Frankrijk de favoriete bestemming blijft. TUI merkt daarnaast al enkele jaren een stijgende trend voor actieve vakanties in de bergen: Slovenië, Zwitserland of Andorra behoren zo tot de bestemmingen die nog steeds aan populariteit winnen.

Voor Belgen die slechts een paar dagen vrij nemen, zijn citytrips een gelegenheid om ontspanning en culturele ontdekkingen te combineren. Londen staat ook in de grote vakantie op nummer één. Het lage Britse pond en de onzekerheid over eventuele gevolgen na de Brexit houden London stevig in het zadel.

 

Top 5 vliegvakanties: 1. Spanje 2. Griekenland 3. Turkije 4. Tunesië 5. Egypte

Top 5 autovakanties: 1. Frankrijk 2. Spanje 3. Oostenrijk 4. Italië 5. Duitsland

Top 5 citytrips: 1. Londen 2. Barcelona 3. Parijs 4. Rome 5. Lissabon

Gepubliceerd op 26 juni 2019