TUI biedt ticket-onlyklanten keuze tussen voucher en terugbetaling bij geannuleerde vlucht
Reisorganisatie TUI Belgium heeft besloten om haar klanten die enkel een vliegticket kochten voor een vlucht die ten gevolge van de coronacrisis door TUI werd of wordt geannuleerd, nu ook de mogelijkheid te bieden de prijs van het ticket te laten terugbetalen. Tot op heden bood TUI standaard een voucher aan, naar analogie met de wettelijke regeling die in de reissector op dit moment bestaat voor pakketreizen. Deze voucher is een jaar geldig, waarna TUI de klant terugbetaalt indien de voucher niet is gebruikt voor de betaling van een andere vlucht.
Zodra het proces dat noodzakelijk is om de tickets te kunnen terugbetalen is opgezet, zal de klant nu dus de keuze hebben. Ofwel kiest hij een voucher, ofwel kiest hij voor terugbetaling van de prijs van het ticket. Ook klanten die sinds het begin van de coronacrisis al een dergelijke ticket-onlyvoucher van TUI kregen, zullen deze retroactief kunnen inruilen voor een terugbetaling in geld.
Van zodra de aanvragen tot terugbetaling kunnen worden ingediend, naar verwachting over enkele weken, zal TUI uitgebreid communiceren over hoe het in zijn werk gaat. Intussen vraagt het reisbedrijf haar klanten vriendelijk om af te wachten, om op die manier voorrang te kunnen geven aan de dossiers van klanten die op korte termijn op vakantie vertrekken.
Deze nieuwe keuzemogelijkheid geldt voor de duidelijkheid uitsluitend voor ticket-onlyklanten; pakketreizigers blijven een voucher ontvangen.